
Investice do protihlukových opatření na silniční infrastruktuře
Investice do protihlukových opatření na silniční infrastruktuře
Katalog indikátorů životního prostředí publikovaných ve Zprávě o životním prostředí České republiky a v dalších publikacích.
Investice do protihlukových opatření na silniční infrastruktuře
Průběžný monitoring silniční infrastruktury, ideálně dostupný online v reálném čase, umožňuje snížit zranitelnost dopravy vůči projevům změny klimatu i snížit riziko dopravních nehod. Monitoring se provádí kamerami, doplněnými v některých případech meteočidly, které měří základní meteorologické prvky, jako jsou teplota, srážky, rychlost větru nebo dohlednost.
Rozvoj silniční infrastruktury snižuje dopravní zátěž sídel, jako jsou znečišťování ovzduší nebo hluková zátěž. Negativním aspektem výstavby nových silničních komunikací je však fragmentace krajiny s dopady na ekosystémy a biodiverzitu.
Indikátor je konstruován jako suma nahlášených škod způsobených povodněmi, vichřicí, krupobitím a tíhou sněhu v rámci živelního pojištění, a dále jako suma příslušných pojistných událostí.
Výsledky Registru kontaminovaných ploch za období 1998–2022.
Organické polutanty – 12 polycyklických aromatických uhlovodíků (12 PAU), polychlorované bifenyly (PCB) a organochlorové pesticidy (HCH, HCB, látky skupiny DDT) – jsou sledovány v rámci monitoringu obsahu rizikových prvků a látek v půdě (bazálního monitoringu půd – BMP) každoročně na stejných 40 vybraných monitorovacích plochách BMP a 5 plochách v chráněných územích (KRNAP, Kokořínsko, Pálava, Bílé Karpaty, Orlické hory), a to z orničního horizontu. V minulých letech byl největší podíl vzorků překračujících preventivní hodnoty naměřen u sumy 12 PAU, které vznikají i přírodními procesy, ale v současné době se v životním prostředí vyskytují ve vyšší míře, mimo jiné následkem lidské činnosti, především vlivem nedokonalého spalování uhlíkatých paliv. Mají vysokou schopnost bioakumulace a v závislosti na struktuře mají některé z nich karcinogenní účinky.
Ochranu před hlukem ze silniční dopravy zajišťují protihlukové stěny, dalším opatřením v silniční dopravě je nízkohlučný asfalt a individuální protihluková opatření, mezi která patří hluková izolace oken a fasád exponovaných domů.
Vývoj spotřeby přípravků na ochranu rostlin v rozdělení na jednotlivé skupiny (rodenticidy, herbicidy a mořidla, regulátory růstu, zoocidy a mořidla, herbicidy a desikanty, ostatní)
Projevy změny klimatu (přívalové srážky, silný vítr, povodně, vysoké teploty a kolísání teplot) způsobují škody na dopravní infrastruktuře, které lze sledovat v monetárních jednotkách jako výdaje na nápravu škod.
Délka jednotlivých kategorií silničních a železničních komunikací je základním statistickým ukazatelem dopravní sítě. Dostupnost dopravních komunikací vyšších tříd (dálnice a železniční koridory) zvyšuje atraktivitu daného regionu a podporuje jeho rozvoj.